DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Günümüz Mutfak Kültürleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 104
Bahar
2
2
3
6
Ön-Koşul(lar)
 CLM 103İzlemiş olmak (Derse kayıt olup NA veya W notu dışında bir nota sahip olmak)
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste temel tekniklerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Şef olmanın genel prensiplerini açıklayabilir
  • Bıçak kullanma yetisini kazanabilir
  • Mutfak araç gereçlerini tanır ve kullanma becerilerini edinebilir
  • Temel yemek pişirme yöntemlerini kavrayabilir
  • Mutfakta kullanılan temel gıda ürünlerini tartışabilir
  • Mutfak disiplini ve hijyen kurallarını uygulama prensiplerini gözlemleyebilir
Ders Tanımı Bu derste ticari mutfak ortamında araç gereçlerin nasıl kullanılması gerektiği, profesyonel pişirme teknilkeri ve hangi ürünün nasıl kullanılması gerektiği öğretilecektir. Aynı zamanda mutfak sanatlarının birtakım içerikleri ve teorileri bir araya getirilerek öğrencilerin kavraması sağlanacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 DÖNEME GENEL BAKIŞ: Tat ve lezzet eşleşmeleri, Pişirme tekniklerine genel bakış, Dünya Mutfaklarına genel bakış The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,part Two: World Cuisines, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 37 - 105.
2 KANATLI HAYVANLAR: Tavuk, ördek, kaz, kanatlı av hayvanları ve uygulama şekilleri / Pişirme teknikleri: Mühürleme, soteleme Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel, “ On Cooking; A Textbook of Culinary Fundamentals”, chap. 7 : Poultry, 5 th edn (USA: Pearson Education International, 2010), 404 – 447.
3 BALIK VE DENİZ ÜRÜNLERİ: Balığın yapısı, mürekkep balığı ailesi, düz balıklar, yuvarlak balıklar / Pişirme teknikleri: Rosto, Stir – frying, derin yağda kızartma Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel, “ On Cooking; A Textbook of Culinary Fundamentals”, chap. 19 : Fish and Shellfish, 5 th edn (USA: Pearson Education International, 2010), 490 – 531.
4 BALIK VE DENİZ ÜRÜNLERİ: Deniz kabukluları, Yuvarlak balık açma ve işleme teknikleri / Pişirme teknikleri: Izgara, poşeleme, buharda pişirme / QUIZ 1 Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel, “ On Cooking; A Textbook of Culinary Fundamentals”, chap. 19 : Fish and Shellfish, 5 th edn (USA: Pearson Education International, 2010), 490 – 531.
5 ETİN YAPISI VE İŞLEMESİ: Hayvanın bölümleri, Pişirme tekniklerine göre etler / Bonfile fitil çıkarma / Pirzola temizleme / Çiğ et uygulama / Pişirme teknikleri: Haşlama, fırınlama, broiling Wayne Gısslen, “ Professional Cooking”, chap. 10: Understanding Meats and Game , 7 th edn. (New York: John Wiley & Sons Inc, 2011), 275 - 306.
6 KURU PİŞİRME TEKNİKLERİ: Fırında pişirme, rosto, kızartma, izleme The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,chap. 21: The Culinary Professional, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 573 - 595.
7 ISLAK PİŞİRME TEKNİKLERİ: Haşlama, poşeleme, buharda pişirme, simmering Wayne Gısslen, “ Professional Cooking”, chap. 15: Cookinf fish and Shellfish , 7 th edn. (New York: John Wiley & Sons Inc, 2011), 471 - 520.
8 ARA SINAV
9 KOMBİNASYON PİŞİRME MODELLERİ Stewing, braising Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel, “ On Cooking; A Textbook of Culinary Fundamentals”, chap. 9 : Principles of Cooking 5 th edn (USA: Pearson Education International, 2010), 160 – 180.
10 SEBZELER: Sebzelerin yapısı ve pişirme teknikleri; kaynatma, şoklama The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,part Six: Vegetables, Potatoes, Grains and Legumes, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 679 - 840.
11 PİŞİRME TEKNİKLERİ VE DÜNYA MUTFAĞI UYGULAMALARI The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,chap. 32:Hors d’Oeuvre and Appetizers, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006),987 – 1007..
12 PASTA – MAKARNA: Taze makarna hamuru çeşitleri, makarna türleri, Makarna hamur açma makinası kullanımı ve uygulaması, Makarna sosları / QUIZ 2 The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,part Six: Cooking pasta and dumplings, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 843 - 876.
13 PİRİNÇ: Dünya pirinçleri ve pişirme stilleri: Avrupa ve Asya pirinç uygulamaları The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,part Six: Grains and Legumes, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 805 - 840.
14 TABAK SUNUMU – PREZENTASYONU: Tabak sunumu teknikleri ve uygulamaları, sos çekme, tabakta renk uyumu Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel, “ On Cooking; A Textbook of Culinary Fundamentals”, chap. 27: Charcuterie 5 th edn (USA: Pearson Education International, 2010), 808 - 845.
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 FİNAL SINAVI
Ders Kitabı

Department of Culinary Arts&Management IEU. Professional Cooking Skills and Techniques.  School of Applied Management Sciences, 2016.

Önerilen Okumalar/Materyaller

The Culinary Institute of America. The Professional Chef.  New York: John Wiley & Sons Inc. 2006.    (ISBN 978 – 0 – 7645 – 5734 – 7)

Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel.  On Cooking: A Textbook of Culinary Fundamentals. USA: Pearson Education International, 2010.   (ISBN -13: 978 – 0 – 13 – 707021 -3)

Wayne Gisslen. Professional Cooking.  New York: John Wiley &  Sons Inc.   (ISBN 978 – 0 – 470 -19753 -0)

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
5
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
20
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
15
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
6
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
6
Portfolyo
Ödev
1
12
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
15
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
15
Final Sınavı
1
20
    Toplam
170

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır

X
2

Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir

X
3

Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir

X
4

Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar

5

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır

X
6

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır

 

X
7

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur

8

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır

X
9

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir

X
10

Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1)

X
11

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır

X
12

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest